Wat doe jij eigenlijk?

Wat doe je nu eigenlijk? Wat houdt de coaching in? Welke doelgroep coach je? Wie coach je eigenlijk?

 

Sinds ik voor mezelf ben begonnen krijg ik deze vragen regelmatig. En terecht, want ook ik heb me afgevraagd wat doe ik nu eigenlijk. En het afgelopen jaar heb ik antwoord gezocht op de vraag: Welke meerwaarde heeft coaching? Wat voor mij vooral resulteerde in de vraag: Wat ben ik dan waard?

Dus daarom ga ik vandaag antwoord geven op deze vragen!

En er zullen nu vast lezers afhaken die denken “Maar dit staat toch al op de website?”. Klopt, maar dat is allemaal zakelijk. Ik wil in mijn woorden antwoord geven op de vragen, zodat je mij leert kennen en weet wat ik je kan bieden.

 

Dus…. let’s go!

 

Wat ik doe is simpel, ik coach. Een betere vraag zou zijn: Wat voor soort coach ben je?

Ik ben transformationeel coach. En ik ga dit op twee manieren uitleggen:

  1. De tegenhanger van transformationeel coach is een transactioneel coach. Deze kennen we allemaal in de vorm van een voetbalcoach of een zangcoach. Een transactioneel coach doet eigenlijk een transactie, hij of zij geeft jou informatie over hoe je beter kan worden. Hij stopt telkens iets van zijn kennis en kunde in jou. Zonder zijn kennis en kunde sta je stil. Een transformationeel coach gaat uit van een interne transformatie. Ontwikkeling komt door wat de coachee intern al weet en kan, maar nog niet gebruikt.
  2. Als transformationeel coach ga ik uit van het feit dat de persoon die ik coach (de coachee) compleet en whole is. Even een vergelijking met een psycholoog. Een psycholoog stelt eerst een diagnose en gaat deze vervolgens behandelen. Ik stel geen diagnose, maar ga er vanuit dat je jezelf verder wil ontwikkelen en wil groeien. Wat ik doe is het begeleiden van mijn coachee in het bereiken van buitengewone resultaten. Dat zijn doelen die de coachee voor zichzelf stelt en daarmee iets gaat doen wat voor hem nieuw is, maar wat hij al wel kan.

 

Alsof je al jaren een dunschiller in de la hebt liggen, maar je hebt hem nog nooit gebruikt. En als je hem dan gebruikt merk je dat het schillen van de aardappels minder moeite kost.

 

Wat houdt het coachen dan in? Of wat doe je in een coachingstraject?

Toen ik net gestart was vond ik dit een lastige vraag. Elk traject is anders en de doelen die gesteld worden verschillen nogal. Nu ik een aantal trajecten heb afgerond, zie ik nog meer de waarden van een gedegen traject.

Ruimte voor het coachingsgesprekVoordat het coachingstraject start heb ik een kennismakingsgesprek met de coachee. In dat gesprek leer ik mijn coachee kennen. Maar belangrijker nog, leert de coachee mij kennen. Voor het traject dat we aangaan moet je elkaar vertrouwen en is het belangrijk dat we ons beide veilig voelen. Veilig voelen bij elkaar, zodat de coachee alles kan delen wat hij wil delen. En veilig voor mij als coach zodat ik alle vragen kan stellen voor de optimale begeleiding. Daarnaast is het belangrijk dat je je thuis voelt in de ruimte waar je gecoacht wordt en dat je aan durft te geven als dit niet zo is. Ik coach vooral bij mij thuis, maar ik heb ook de mogelijkheid om op een andere locatie te coachen. Ik wil dat de coachee zich veilig genoeg voelt om dat te kunnen vragen.

Als we beide het gevoel hebben dat dit een goede basis is voor een samenwerking, dan start het traject. Voor het eerst coachingsgesprek vult de coachee een Master Goal in. Hierin stel je doelen voor jezelf. Eerst omschrijf je niet tastbare doelen. Daarna tastbare doelen.

De doelen:

  • Schrijf je in de ik-vorm tegenwoordige tijd. Dus alsof het nu al zo is. Dit zorgt ervoor dat de woorden die je kiest meer power krijgen en waarheid worden.
  • De niet tastbare doelen gaan over gevoel en wat jij ervaart. Wie je wil zijn.
  • De tastbare doelen zijn de dingen die jij wilt bereiken. Deze maak je concreet, meetbaar en koppel je aan een tijd. We weten dan wanneer jij dat doel bereikt wil hebben en wat we dan kunnen meten.

 

Dan komt het eerste gesprek. Elke gesprek breng jij een onderwerp of vraag in. Daar coach ik je op. Dat coachen doe ik door vragen te stellen. Ik laat je vooral nadenken en praten. Al kan het ook zijn dat ik je soms even in de rede val. Dit doe ik om je bij het onderwerp te houden. Je bent bewust bezig met het onderwerp dat je aandraagt. Het kan zijn dat ik je voorstel om, in plaats van te zitten, te gaan staan voor een andere coachingsvorm. Dit doe ik om je te helpen bij het verkrijgen van nieuwe inzichten. Aan het eind van het coachingsgesprek ga je voor jezelf een opdracht bedenken. Dit gaat heel geleidelijk.

Na het coachingsgesprek begint het echt werk. Je hebt een opdracht voor jezelf geformuleerd en gaat je hieraan houden. Je gaat oefenen, je gaat ervaren en je gaat herkennen. Tussendoor vind ik het leuk om op de hoogte gehouden te worden. Voor sommige coachees ben ik dan de stok achter de deur om nu eindelijk eens te doen wat ze al zo lang willen doen. Ik zal je dan ook aanmoedigen of vragen stellen en soms stuur ik je informatie over een onderwerp dat we hebben besproken. Niet alleen tijdens de gesprekken ben ik er om je te begeleiding ook daar buiten ben ik jouw coach.

Meestal zijn we tijdens de coachingsgesprekken niet letterlijk met je Master Goal bezig. Vooral in het begin was ik bang dat we daardoor niet alle doelen zouden behalen, dat was onnodig. Halverwege het traject vraag ik je om te kijken naar je Master Goal. Dat is het eerste moment dat je weer concreet je doelen erbij pakt. Je gaat dan de balans opmaken. Je kijkt hoe ver je bent, je hebt de doelen weer even scherp en dit geeft nieuwe energie. Je gaat dan ineens zien hoeveel je al hebt behaald en wat je hebt bereikt in zo’n korte periode. Het is belangrijk om die kleine overwinningen te vieren!

Aan het eind van het coachingstraject kijken we terug op het hele traject. Ik vraag je welke nieuwe inzichten je hebt gekregen en wat je nu anders doet dan aan het begin van het traject. Het is voor mij belangrijk dat je zelf een goed beeld hebt van wat jij hebt bereikt. Daarnaast geeft dit een boost voor de toekomst!

 

Wat levert het dan op?

Dat heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand. Het behalen van de doelen die jij stelt en die voor jou haalbaar zijn in de periode van het traject. Dat is wat het je oplevert. Ik ben er voor het overzicht. Ik check bij jou of de doelen echt haalbaar en concreet genoeg zijn. Ik zorg ervoor dat je tijdens de gesprekken gefocust blijft op het onderwerp. Daarnaast leer je meer over hoe je zelf denkt. Je leert jouw valkuilen herkennen en leert hoe je deze kan voorkomen. Je oefent het gedrag dat je wil laten zien. Want een verandering van gedrag is niet in 1 keer gebeurd. Dit vergt oefening. Het gaat met vallen en opstaan. Denk maar aan het leren fietsen. Hoe vaak vallen kinderen als ze oefenen en hoeveel wilskracht is er nodig om telkens weer terug op die fiets te klimmen? Die wilskracht die heeft iedereen en ik ben er om je daarbij de begeleiden. Terug op de fiets, net zo vaak tot je blijft zitten.

 

Wie ik coach en wat mijn doelgroep is…

Tja doelgroep… Op zich kan ik iedereen coachen, mits er vertrouwen, veiligheid en respect is tussen mij en de coachee. Ik ben eerlijk naar mezelf en eerlijk naar mijn coachees, als ik denk dat ik je niet kan helpen dan geef ik dat aan. Ik vind het belangrijk dat je de hulp en begeleiding krijgt die je nodig hebt. Dat kan betekenen dat ik je doorverwijs naar een andere deskundige.

Als je mij vraagt waar ik meer affiniteit mee heb, dan krijg je van mij een doelgroep. En deze is voornamelijk gebaseerd op wat ik ken of zelf heb meegemaakt. Bij doelgroep kun je denken aan jonge ouders die carrière ambities hebben, maar ook een gezinsleven (met kinderen). Millenials, die de druk van alle kanten op zich af voelen komen. Volwassenen met AD(H)D of ouders van kinderen met AD(H)D. Naast coach ben ik leerkracht op een basisschool en heb ik een master Special Educational Needs. Dus ben je een ouder en heb jij behoefte aan een coach dan kan ik je zeker begeleiden.

Ik ben ook opgeleid om relaties te coachen. Dit kunnen liefdes relaties zijn, maar ook relaties als vriendschappen of collega’s.

 

Tot slot; wat ben ik waard?

Veul (op zijn Tilburgs)!

Iemand mogen begeleiden in zijn ontwikkeling is het mooiste dat er is. Elk doel dat behaald wordt is voor mij een feestje. Als coach wil ik er zijn voor mijn coachee. Jij moet je welkom en gesteund voelen. Als ik coach ben ik veerkrachtig en toegewijd, heb ik vertrouwen in mezelf en doe ik mijn uiterste best. Ik neem de leiding in de gesprekken zodat jij alle ruimte hebt voor het verkrijgen van nieuwe inzichten. Buiten de gesprekken ben ik er als stok achter de deur of zorg ik voor een zachte landing als het een keer mis gaat. Ik heb vertrouwen in jou, zodat jij je kan ontwikkelen. En dat is heel veel waard, want hoe vaak gaat het nu echt om jou? Hoe vaak gun jij het jezelf om een uur over jezelf te praten? En hoeveel is het jou waard om je verhaal te kunnen doen tegen iemand die geen oordeel heeft?

 

Dus wat ben ik waard…

De tijd die jij maakt voor jezelf.