Verandering van spijzen doet eten…

Is de uitdrukking, maar hoe werkt dat eigenlijk voor iemand met ADHD? Hoe goed kunnen wij eigenlijk tegen verandering? En hoeveel behoefte heb je aan verandering?

 De afgelopen weken heb ik zelf te maken met een, voor mij, grote verandering. Ik sta dit schooljaar 1 dag in de week voor de klas, dat deed ik de afgelopen twee jaar ook, maar toen bij de kleuters als leerkracht. Dit schooljaar ben ik gestart als ondersteunende leerkracht voor de groepen 3 en 4. En niet meer op woensdag zoals vorig schooljaar, maar op maandag.

En dat vind ik best een grote verandering!

Veranderingen en ADHD

ADHD en verandering hebben een soort haat-liefde-verhouding. Het ene moment hebben mensen met ADHD veel last van veranderingen, er vallen veel blokjes uit de Jenga toren en de balans is even helemaal weg. Mensen met ADHD hebben vaak onbewust behoefte aan structuur en routine, het helpt om beter te functioneren en minder last te hebben van de ADHD kenmerken, maar aan de andere kanten hebben veel mensen met ADHD een hekel aan die structuur en routine. Ze verliezen snel de aandacht en er wordt steeds minder dopamine aangemaakt. Dus om gemotiveerd te blijven is het goed voor mensen met ADHD om regelmatig aanpassingen te doen en dus een verandering door te voeren.

Terug naar school…

Het is dus helemaal niet verkeerd dat ik dit jaar weer iets anders ga doen. Sterker nog het houdt me alert in mijn schoolwerk. Alleen merk ik dat ik nog niet gewend ben aan mijn nieuwe taken en dat zorgt ervoor dat ik me niet voldaan voel aan het eind van een schoolwerkdag. Ik doe mijn taken, maar heb het idee dat ik niet echt iets gedaan heb.

Ondertussen krijg ik regelmatig de vraag of ik mijn nieuwe werk leuk vindt, een terechte vraag, maar ik kan daar op dit moment nog geen antwoord op geven. Ik mis de kleuters en mijn routine nog. Ik mis het dat ik een eigen klasje heb voor een dag en dat ik weet wat er van mij verwacht wordt.

Thuis merk ik dat ik moet wennen aan de verandering van werkdagen. Ik moet mijn werkstructuur aanpassen. De dingen die ik vorig schooljaar op maandag deed, doe ik nu op dinsdag en dat voelt gek. De blokjes liggen voor mij nog naast de toren en ik doe mijn best om ze terug te stoppen.

Routine en structuur

Om te wennen aan deze verandering is het belangrijk om weer een structuur te gaan creëren. Daar gaan mijn dopamine levels weer van stijgen! Het is anders dan anders en dat geeft energie. Mijn ADHD vindt het speciaal en gaat er erg goed op.

Te lang hetzelfde vind ik saai en gaat tegenstaan, maar ik kan enorm genieten van een hyperfocus op iets dat ik fijn, lekker of tof vind! Zo kan het voorkomen dat ik een bepaald soort eten of drinken ineens superlekker vindt en dat dan wekenlang alleen maar eet. Tot dat ik het beu ben en toe ben aan iets anders, en dat wat ik wekenlang zo lekker vond nu om te kotsen vindt.

Je ziet ook veel mensen met ADHD die strugglen om dezelfde baan te hebben, ze zijn snel uitgekeken op het werk en niet meer gemotiveerd (dat is voor mij de reden om verschillende banen en werkzaamheden te hebben). Of je ziet het in relaties, mensen met ADHD gaan vaker vreemd en hebben moeite met het jarenlang bij dezelfde persoon zijn.

Verrassingen

Het is belangrijk om je bewust te zijn van deze behoefte aan verandering. Wanneer je voelt dat je motivatie daalt en dat je minder dopamine aanmaakt in de dingen die je doet, ga dan eens onderzoeken in welke “sleur” je beland bent en wat jij nodig hebt om de dingen weer even op te frissen. Pas je routine en structuur een beetje aan. Verander van werkzaamheden, bespreek dit met je partner of collega’s. En neem kleine stapjes, want ga je te snel dan gaat je toren wankelen.

Het is een fine line tussen verandering en structuur!